BankID - що це і навіщо потрібно?
У житті українців онлайн послуги набувають все більшого поширення і цілком логічно, що багато громадян вже не хочуть витрачати свій час на черги, поїздки і т.д. Але для вирішення ряду питань через мережу все ж необхідна надійна ідентифікація користувачів, що і стало можливим завдяки системі BankID. Сьогодні розбираємося, що це таке, як використовувати BankID Приватбанку або BankID НБУ, які проблеми вирішує система і чому вона так потрібна, а також, що таке MobileID і чому він не настільки популярний в Україні.
Отже, що це?
BankID - це спеціальна система, що дозволяє максимально безпечно і надійно ідентифікувати користувача дистанційно, при наданні йому фінансових або державних послуг. Навіщо це потрібно при наявності можливості звичайної реєстрації користувача та ідентифікації за допомогою ЕЦП? На практиці цього недостатньо і ось чому.
Звичайна реєстрація
Здавалося б, все просто і зручно, але не тільки для вас, а ще й для інших людей, включаючи шахраїв, які можуть мати у своєму розпорядженні ваші дані. Тобто якщо різні сервіси і держустанови почнуть надавати послуги або довідки користувачам, які пройшли тільки просту реєстрацію, цим обов'язково скористаються шахраї.
ЕЦП
Максимально надійно з точки зору безпеки і настільки ж незручно для фізичних осіб. Якщо підприємці в Україні до електронного підпису вже звикли і по ряду причин змушені користуватися ним досить часто, то багато фізосіб до цього дня не мають ні найменшого уявлення про те, як це робиться, виглядає, в кінці кінців.
BankID
Кращий варіант для наших громадян, бо це і швидко, і зручно, і безпечно. І полягає він у тому, що, не маючи можливості перевірити вашу особистість і документи дистанційно і бути впевненими в тому, що ви це ви, сервіси, що надають різні онлайн послуги, просто дозволяють показати їм ваші документи і дані тим організаціям, яким ви вже представили їх для ознайомлення особисто - банкам.
Банки знають про вас все, і якщо ви користуєтеся їхніми послугами, то знаєте, що ні рахунок відкрити, ні карту отримати, не відвідавши відділення з документами, не можна. Банк зберігає ваші дані, відскановані документи, ваші фото з картами та іншу інформацію, а тому ідентифікація користувача за допомогою його ж банку це найпростіший і надійний спосіб перевірки його особистості онлайн.
Як це працює?
Користувачі соціальної мережі Facebook в Україні часто користуються вкрай зручною опцією авторизації на різних сайтах за допомогою облікового запису в даній соціальній мережі. Ви просто натискаєте «Увійти за допомогою Facebook» і соціальна мережа показує вам, які дані вона передає сайту. Схожим чином працює і BankID. Якщо вам потрібно зареєструватися або заповнити свої дані на державному сайті або ж сайті фінансової компанії, наприклад, ви просто тиснете «Авторизуватись / ідентифікація / увійти за допомогою BankID» і швидко вирішуєте проблему:
- Після натискання вам відкривається віконце для вибору банку - потрібно вибрати той, яким ви користуєтеся, і авторизуватися, використавши свій логін, пароль, а також підтвердивши вхід за допомогою мобільного (дзвінок або смс).
- Далі банк повідомляє вам, які саме дані будуть передані даному ресурсу.
- Якщо ви згодні з передачею такого переліку даних, ви підтверджуєте передачу кодом з смс. Якщо у вас Приватбанк, в якості підтвердження може бути використаний також дзвінок автовідповідача або підтвердження через додаток банку.
- Справу зроблено - банк передає ваші дані.
До слова, така опція дуже зручна, якщо вона підключена у компанії, де ви хочете взяти позику на карту, наприклад, або гроші до зарплати. Після авторизації з BankID всі передані банком дані зазвичай автоматично завантажуються у відповідні поля анкети, що дуже економить час, оскільки це зазвичай:
- Ваше ПІБ.
- Дата народження.
- Стать.
- Серія і номер паспорта.
- Інформація про те, коли і ким було видано паспорт.
- Відомості про адресу реєстрації.
- ІПН.
- Скан-копії вашого паспорта, а також ІПН.
- Номер вашого телефону.
- E-mail.
Чому саме BankID?
Таких систем в Україні на поточний момент дві - це система від НБУ, створена на базі Ощадбанку, а також система від Приватбанку. Дані банки є найбільш популярними і затребуваними в Україні, що дозволяє охопити максимум користувачів онлайн послуг.
Системою від НБУ можна скористатися клієнтам Ощадбанку, а також ще двох підключених до неї - це Радабанк і Кредобанк. Системою від Приватбанку також можна скористатися його ж клієнтам, а також клієнтам банків ПУМБ, Конкорд, А-банк і інших. BankID від Приватбанку виграє на тлі дітища НБУ, оскільки безліч банків, фінансових компаній і навіть мобільних операторів вибирають саме систему Приватбанку зважаючи на його популярність у населення. А ось послугами Ощадбанку охоплено набагато менше громадян.
В інших країнах часто таку роль на себе беруть не банки, а мобільні оператори - це пояснюється тим, що вони мають у своєму розпорядженні максимальне проникненням їх послуг по країнах, адже мобільним зв'язком користуються всі. Зрозуміло, це можливо в країнах, де послугами операторів користуються не на умовах передоплати, як найчастіше буває в Україні, а на умовах їх аналогів наших контрактів. В Україні ж настільки охоплено населення лише банківськими картами.
Незважаючи на це, послуга MobileID в Україні теж працює, просто на відміну від системи BankID, яка є доступною клієнтам ряду банків за замовчуванням, використання цієї послуги вимагає наявності спеціальної SIM-карти.
Що це таке і як підключити MobileID?
Це, по суті, аналог ЕЦП для користувачів мобільних пристроїв або КЕП (персональний кваліфікований цифровий підпис). Він доступний тільки на спеціальних SIM-картах і працює з будь-якого мобільного телефону незалежно від встановленої на ній OC.
Як можна використовувати MobileID в Україні?
- Ви можете проходити ідентифікацію своєї особистості або підтверджувати введені вами персональні дані за допомогою КЕП.
- Також MobileID застосовується для авторизації на ряді ресурсів, як і BankID.
- Ви можете використовувати КЕП для підписання документів в системі електронного документообігу.
- Використовувати MobileID для підтвердження інших операцій, які вимагають особистої присутності і надання оригіналів документів.
- Користуватися державними або адміністративними послугами на офіційних ресурсах. А на сьогоднішній день близько 120 електронних послуг від різних держустанов можна отримати віддалено, застосовуючи MobileID і BankID.
- Якщо вам потрібен постійний доступ до систем електронної звітності, ви можете також використовувати MobileID і користуватися кабінетом платника податків без обмежень.
- Також КЕП дозволяє працювати і з системами електронного документообігу - ви можете віддалено підписувати товарно-транспортні накладні та вирішувати інші питання, не витрачаючи час на зайві поїздки і зустрічі.
Які документи потрібні для MobileID і як отримати таку послугу?
Потрібно прийти в будь-який магазин мобільного оператора (послугу давно надають всі найбільші мобільні оператори України) і подати заяву про реєстрацію сертифіката АЦСК. При собі потрібно мати паспорт та ІПН. Вам безкоштовно видадуть нову SIM-карту з підтримкою даної послуги, зберігши при цьому ваш номер мобільного, і допоможуть активувати послугу, якщо буде потрібна допомога.
Важливо: для фізичних осіб в Україні BankID і MobileID є абсолютно безкоштовними.
Який спосіб ідентифікації вибрати, вирішувати вам, залежно від того, що для вас зручніше, але обидва варіанти є безпечними і надійними, як для вас, так і для одержувача ваших даних, оскільки в будь-якому випадку він отримує достовірні дані про користувача послуг.