Електронний цифровий підпис в Україні – як отримати?

16 квітня 2019

В Україні електронний цифровий підпис ще не так давно застосовувався вкрай рідко – не було у громадян такої необхідності, а тому його робили частіше ті, хто має бізнес або змушений проводити безліч операцій або транзакцій через інтернет за родом своєї діяльності. Зараз же час масового переходу всіх можливих сервісів в онлайн і практично все можна зробити, не виходячи з дому. Якщо у вас є електронний підпис, то і можливостей у вас більше. Що таке електронний підпис документів, як отримати ключ електронного підпису в Україні і навіщо все це потрібно, розповідаємо в цій статті.

Електронний цифровий підпис в Україні як отримати

Що це таке?

Всупереч помилковим думкам багатьох про те, що електронний підпис ставлять стилусом на планшетах або ще якимось хитромудрим способом, це не так. Електронний підпис являє собою спеціальний файл, в якому міститься унікальний шифр, за допомогою якого ваш підпис і ідентифікують як саме ваш. Він містить закритий і відкритий ключі – перший користувач вводить в спеціальне поле для підписання документу, а за допомогою другого вже одержувачем підписаного документа перевіряється справжність даного підпису. Юридично такий підпис рівноцінний тому, що ви ставите від руки і має рівно таку ж юридичну силу, гарантії і т.д., що і підпис, зроблений вами власноруч на паперовому документі.

В Україні такий підпис ввели в 2003 році, але оскільки масовий перехід в онлайн почався відносно недавно, настільки жорсткої необхідності в ньому у громадян не було. Зараз же, навпаки, цілий ряд послуг можна отримати онлайн при наявності електронного підпису, що багатьох змушує всерйоз задуматися про те, щоб його отримати. Крім того, він дає можливість спростити багато процесів, які можна здійснити і офлайн, але набагато довше.

Наприклад, замовити закордонний паспорт – що таке паспортний стіл в Україні і як довго потрібно простояти в черзі, щоб хоча б дізнатися потрібну інформацію, всі знають не з чуток. А з електронним підписом його можна замовити онлайн всього за кілька хвилин. Це як кредити в банку і кредити онлайн – різниця очевидна.

Що ще можна зробити дистанційно, маючи ЕЦП?

  1. Подати декларацію про доходи онлайн. В принципі, нескладно з'їздити до податкової і постояти разок в черзі, ніхто не сперечається, але куди простіше просто відправити її, не виходячи з дому, або в обідню перерву на роботі, відправивши її онлайн. До слова, в Україні декларація подається в обов'язковому порядку величезною кількістю людей, серед яких підприємці, особи, які здають нерухомість в оренду, особи з приватною практикою, представники влади, громадяни, які отримують міжнародні грошові перекази тощо. Чи варто говорити, наскільки електронний підпис може спростити їм життя?
  2. Замовити виписки з будь-яких державних реєстрів онлайн. Коли мова йде про публічні в принципі даних, з цим проблем немає ні у кого. А ось коли мова йде про індивідуальну інформацію, яку не можна запросити стороннім особам, електронний підпис дуже допомагає – особливо тим, кому проблематично особисто прибути в представництва даних реєстрів і подати відповідну заяву вручну.
  3. Також можна замовляти довідки онлайн від різних інстанцій в Україні – ті самі, за якими заради дотримання формальних процедур деколи доводиться бігати тиждень. Наприклад, довідки з Пенсійного фонду, податкової, Міністерства Юстиції або довідку від Міністерства внутрішніх справ про те, що у вас немає судимості.
  4. Крім того, для підприємців це взагалі вкрай необхідна річ, оскільки з її допомогою можна взаємодіяти абсолютно з усіма службами, які можуть бути потрібні підприємцю, від податкової та служби фінансового моніторингу до митної служби.
  5. І фізичні, і юридичні особи також можуть використовувати ЕЦП для підписання договорів в онлайн режимі, що особливо зручно, коли учасники договору перебувають у різних містах або навіть країнах на поточний момент.

Де оформляється електронний цифровий підпис і які потрібні документи?

Для цього існують спеціальні Центри сертифікації ключів при різних держструктурах – це і Нацбанк України, і Державна фіскальна служба, і Міністерство юстиції, а також Міністерство внутрішніх справ. Крім того, вони є не тільки у держструктур, а й у ряду найбільших українських банків, а саме при ПриватБанку, Укрсиббанку і Ощадбанку.

Для ряду категорій громадян існують обмеження – вони можуть оформити електронний підпис в конкретних підрозділах держструктур. Це військові, підприємці, юридичні особи, держчиновники та інші. Для звичайних громадян, які до даних категорій не належать і підприємницькою діяльністю не займаються, обмежень немає – можна звертатися в будь-яку із зазначених вище інстанцій або будь-який з перерахованих банків.

Зазвичай потрібні наступні документи:

  1. Паспорт та копії всіх заповнених сторінок.
  2. ІПН і його копія.
  3. Реєстраційна карта, заповнена вами (2 примірника). Її можна заповнити і вдома, просто скачавши з сайту ЦСК при податковій).

Скільки коштує видача та обслуговування електронного підпису?

Це залежить від того, де ви його оформляєте і чи є ви юридичною особою або фізичною.

  • в державних центрах сертифікації ключів юрособи платять близько 200 грн. в рік, а фізособи близько 100 грн .;
  • в недержавних – близько 200 грн. для всіх категорій;
  • в податковій або ПриватБанку – безкоштовно.

Як отримати ЕЦП в ПриватБанку?

Раз вже це, по-перше, безкоштовно, по-друге, найбільш доступно і зручно для жителів України, оскільки у більшості громадян є картки цього банку і доступ до Приват24, розглянемо саме цей варіант як найпростіший і швидкий.

  1. Авторизуєтесь в системі Приват24.
  2. Вибираєте вкладку «Всі послуги», а після розділ «Бізнес».
  3. Далі вибираєте розділ «Завантажити сертифікат», після чого вас переводять на заповнення спеціальної короткої форми. Заповнюєте її.
  4. Далі система запропонує вам вибрати або створити директорію – папку на вашому комп'ютері, в якій ви збираєтесь зберігати свій ключ (той самий ключ вашого підпису).
  5. Визначившись з папкою, створіть пароль для неї.
  6. На телефон прийде захисний код, введіть його.
  7. Після відбувається перехід на сторінку з умовами використання електронного підпису, з якими ви повинні ознайомитися і погодитися, а після натиснути «Далі».

Все готово! Перед вами номер вашого сертифіката електронного підпису, а також термін його дії. Крім цього ви отримаєте підтвердження про створення вашого електронного цифрового підпису на вашу адресу електронної пошти. Як бачите, все відбувається дуже швидко, так як ПриватБанк вже має в своєму розпорядженні усі дані своїх клієнтів, а оригінали документів перевірялися при оформленні та оновленні продуктів банку, наприклад, коли ті оформляли зарплатну карту або брали гроші в борг.

З іншого боку, в отриманні ЕЦП в ЦСК є і свій плюс – перед вами сидить фахівець, якому ви можете на місці задати всі питання, а також попросити його навчити вас користуватися даним підписом, щоб уникнути проблем в майбутньому – це зручно, особливо якщо ви не надто впевнений користувач і з комп'ютерами і сучасними технологіями поки на ви.

Як оформити в інших ЦСК?

Більшість таких центрів вимагають особистої присутності при оформленні. Але деякі з них можуть видавати і онлайн – перед оформленням вам варто звернутися по телефону найближчого ЦСК за інформацією і вже за вашими даними вам предметно скажуть, чи можете ви оформити сертифікат тут (якщо у вас якийсь особливий статус, наприклад), чи потрібні додаткові документи і т.д. В іншому процедура так само проста, як і в ПриватБанку, і оформляється все так само швидко – якщо в онлайн оформленні відмовлять, єдине, що займе більше часу, це візит в ЦСК.

Яке майбутнє у електронних підписів?

Згодом очікується, що вони повністю замінять звичайні підписи від руки, однак, очікуване збудеться не раніше, ніж всі сервіси та послуги також повністю перейдуть в онлайн. В Україні поки до цього далеко, так що ті, хто і карту банківську в руках тримати бояться, можуть не нервувати – оформлення на папері і вручну в нашій країні буде актуальним і доступним ще багато років. Якщо ж ви навпаки втомилися від цієї бюрократії, саме час оформити електронний підпис і забути про всі проблеми, так як на сьогодні практично у всіх сферах ви можете використовувати ЕЦП і не турбуватися ні про що.

 
Сподобалося?

1

Читайте також

18 травня 2020

Вихід з карантину в Україні є чи не найбільш очікуваною подією. Люди відчувають труднощі з фінансами, не маючи можливості працювати, і чисто психологічно втомилися від цієї напруги. Уряд же проявляє обережність, знаючи про досвід Італії, Франції та інших країн, які поставилися до загрози недостатньо серйозно і допустили масове поширення коронавируса всередині своїх країн. Прем'єр-міністр України вже представив план виходу з карантину. Розбираємося, які етапи виходу з карантину доведеться пройти українцям, і коли ми повернемося до звичного життя.

26 травня 2020

З початку карантину в Україні склалася непроста економічна ситуація, і в країні в черговий раз заговорили про ймовірність дефолту. Експерти наввипередки віщували Україні дефолт, більш того, часто стверджували, що він нашій країні піде на користь. Розбираємося, що означає дефолт і в чому, власне, суть дефолту, чи переживе Україна дефолт, якщо він дійсно трапиться, а також, яка його реальна ймовірність в нашій країні.

26 травня 2020

Коронавірус змінив життя багатьох країн світу, і Україна не стала винятком. Затребувані раніше фахівці залишилися без роботи і ризикують не знайти аналогічної зайнятості після карантину, оскільки попит на них на ринку праці впав. З бізнесом все ще складніше - МСБ в Україні на межі краху. Але життя йде і зараз, як ніколи важливо знати, які професії будуть затребувані після карантину, а також, який бізнес варто відкривати після виходу з карантину.

Коментарі

Залишити
Коментарі відсутні, ваш буде першим.