Ринок землі відкритий - що це значить і чим ще Україна заплатила за транш від МВФ?

07 травня 2020

Ринок землі в Україні обговорювався з певною періодичністю багато років, однак ні до чого суттєвого це не приводило до тих пір, поки відкритий ринок землі в нашій країні не став однією з ключових умов отримання траншу від МВФ. Зараз закон прийнятий, однак громадяни до цих пір не знають, як до цього ставитися - занадто багато було спекуляцій на цій темі, та й зараз спроби внести корективи в закон не припиняються, що підтверджує і негативне ставлення українців до цього питання. Розбираємося, чи добре, що ринок землі відкрили, чи ні, як це все буде працювати і нарешті, кому цей закон потрібен - Україна чи МВФ?

У чому суть закону про ринок землі?

Для початку розберемося з його основними положеннями і правилами, які тепер регулюють цей ринок.

Коли стартує український ринок землі?

Ринок землі відкритий - що це значить і чим ще Україна заплатила за транш від МВФНезважаючи на те, що закон вже прийнятий, реально ринок землі відкривається тільки з 1 липня 2021 року замість 1 жовтня 2020 року, як планувалося згідно першого законопроекту. Ми вже згадували про негативну реакцію українців на відкриття ринку, і це стало однією з причин, за якими цю дату відстрочили. Крім того, МВФ в даному випадку не наполягав на конкретних законопроектах і ніяк не регламентував те, яким повинен бути цей закон - головне, щоб він в принципі був, чим влада і скористалася, відтермінувавши відкриття ринку, а також обмеживши.

Хто отримає право купувати землі сільгосппризначення?

  1. Всі громадяни України (фізособи). Причому це право вони отримають першими.
  2. Юридичні особи, однак, знову ж тільки українські. Іноземних учасників бути не повинно.
  3. Територіальні громади, а також ОТГ.
  4. Орендарі таких земель, за умови, що право користування ними і роботи на них вони отримали до 2010 року. Їм дозволять викуповувати землі за вартістю згідно з результатами нормативної грошової оцінки. Крім того, вони отримають можливість викупити її в розстрочку до 10 років.
  5. Сама держава.

У кого такого права не буде?

  1. У іноземців, а також іноземних компаній. З даного питання в майбутньому планується провести референдум, однак, поки діє мораторій на купівлю українських земель іноземцями.
  2. Компанії, чиї засновники, власники і т.д. є громадянами Російської Федерації.
  3. Також не отримають такого права компанії, які є власністю іноземних держав, а також офшорів.
  4. У компаній, чиїх бенефіціарів встановити неможливо.
  5. У компаній, які з тих чи інших причин потрапили під санкції.
  6. У юридичних осіб, які зареєстровані в країнах, що не увійшли до переліку країн, співпрацюють заради протидії відмиванню доходів.

Земля і банки

Банки не можуть купити землю, але можуть стати її власниками, якщо земля була заставним майном і була отримана банком внаслідок невиконання позичальником своїх зобов'язань по кредиту. При цьому володіти такими землями безстроково банки не можуть - отримавши право власності, вони зобов'язані продати таку землю на торгах протягом двох років.

Скільки землі зможуть купити українці?

До 1 січня 2024 року максимальна площа землі, яка купується, повинна бути не більше 100 гектарів. При цьому важливо уточнити, що до цього моменту купувати землю зможуть тільки фізичні особи. Після до покупки допустять і юридичних осіб і планку збільшать до 10 тис. гектарів.

Яку землю продавати не будуть?

  1. Не буде продаватися земля, яка є власністю держави.
  2. Земля в комунальній власності.
  3. Ділянки землі, розташовані менш ніж в 50 км від державних кордонів України.

Скільки буде коштувати земля і як можна буде за неї розрахуватися?

Оплата може бути проведена тільки безготівковим способом. Вартість же її може бути будь-який, але не менше, ніж вартість, встановлена ​​нормативно грошовою оцінкою.

Ринок землі - добре чи погано?

Негативна оцінка закону суспільством сформувалася не просто так - громадянам вселяли, що таким чином буде розпродана вся Україна. Закон приймався під особистим контролем президента країни, його прийняття багаторазово намагалися зірвати, вносячи безліч поправок і розтягуючи його розгляд. Тепер же, коли закон прийнятий, тактика його противників змінилася - багато експертів оцінили його негативно. Іронічно, що лають його за відстрочку запуску ринку землі і недопуск юридичних осіб на першому етапі – з усього видно, тепер Україна розпродається занадто повільно.

Експерти пояснюють свій песимізм тим, що саме великі аграрії є орендарями землі у великих обсягах і здатні купувати її вже зараз, а оскільки їх до покупки допустять тільки з 2024 року, то в найближчі роки належного ефекту відкриття ринку на економіку не зробить.

Всесвітній банк, до слова, прокоментував прийняття цього закону приблизно так само, зазначивши, що вітає рішення Верховної Ради України про відкриття ринку землі, але разом з тим рекомендує допустити юридичних осіб до покупки землі разом з фізособами, а також послабити обмеження за розміром площі ділянок, що купуються. Все це, на думку банку, дозволить Україні залучити більше інвестицій в сільське господарство. Також потрібно прийняти ряд додаткових законів, які забезпечать чесність і прозорість усіх процедур, а також спростять оформлення.

Чому зробили відстрочку і поетапний допуск покупців?

Великі аграрії, які нарощували «м'язи» протягом багатьох років, вже на сьогоднішній день мають непогані позиції, доступ до дешевого кредитування і т.д. Якби закон запустили без так званого перехідного періоду і обмежень за розміром ділянок, великі холдинги отримали б додаткові конкурентні переваги, а ось малі підприємства, на жаль, нічого. Крім того, в перспективі постраждав би і середній сегмент, оскільки без ефективних програм фінансування і кредитування опція покупки землі для них абсолютно марна, що сьогодні, що в 2024 році.

При цьому думка про те, що закон в своєму остаточному вигляді позбавив Україну можливості істотно наростити ВВП країни за кілька років, більшість експертів назвали все ж помилковою, бо мало просто купити землю. Потрібно виділити кошти на покупку землі, на розвиток виробництва, не припиняючи при цьому інвестувати в усе те, що вже створено і працює. Це казкова історія для України і з можливостями навіть великих аграріїв вона не в'яжеться - вони просто змогли б купити багато землі і крапка, а тому ефект від відкриття ринку ми в будь-якому випадку побачили б в довгостроковій перспективі. Для малих і середніх підприємств при цьому такий розклад, через кілька років, був би знищуючий просто через відсутність грошей на розширення і розвиток на поточний момент, тоді як перехідний період дозволить банкам і державі підготувати робочі програми фінансування і кредитування фермерів.

Головна проблема фермерів в Україні - це відсутність доступу до грошей. У найменших підприємств його просто немає, оскільки ті землі, якими вони володіють сьогодні, не є достатньо великими, щоб отримати вигідне кредитування або інвестиції. Отримавши доступ до фінансування, вони зможуть купити землю і інвестувати в її розвиток, а для України вкрай важливо дати можливість розвиватися малому та середньому сегменту, а не разово дати фору найбільшим гравцям. Так Україна поступово переходить до стратегії плекання безлічі мільйонерів замість підживлення невеликої групи мільярдерів.

Так кому потрібен закон і чого ще чекає МВФ?

Ринок землі, насправді, потрібен всім - громадянам, бізнесу і державі. Українці, нарешті, отримують можливість продати свої паї. Малі та середні фермери отримують шанс на ріст і розвиток, оскільки головна проблема полягає в нестачі фінансування, а тепер вона, нарешті, зрушиться з мертвої точки, і держава буде всіляко сприяти реалізації різних пільгових програм для фермерів.

МВФ, в свою чергу, чекає прийняття ще одного скандального закону - про банки або, як його називають в народі, антиколомойского закону. Він проходить ще більш складний і тернистий шлях, ніж закон про ринок землі і є принциповим для МВФ, оскільки дає НБУ інструменти з регулювання конфліктних ситуацій з колишніми власниками націоналізованих банків. Цьому закону перешкоджають ще більше, а за кількістю поправок він побив всі рекорди, коли їх число перевалило за 16 тис.

Закон про ринок землі дає Україні шанс якісно розвинути таку важливу для її економіки сферу, не просто зберігши, але, можливо, і примноживши саме малий і середній сегменти. Закон про банки дозволить Україні юридично захиститися від претензій банкірів, які будучи по вуха в боргах перед країною, намагаються повернути свій банк або відсудити у держави значну компенсацію, розмір якої ставить під загрозу бюджет країни. А МВФ не добрий і не злий - він просто кредитор, який хоче гарантувати собі повернення коштів і в випадку з Україною це по-іншому не працює. Так уже повелося, що нашим чиновникам можна дати мільйон рекомендацій, але виконані будуть лише ті, що стануть умовою отримання траншу.

До слова, оформити кредит онлайн на банківську картку куди простіше, ніж отримати транш від МВФ - на нашому сайті ви легко знайдете, де взяти гроші в борг без зайвих умов.

Сподобалося?

0

Читайте також

16 вересня 2020

Малозабезпечена сім'я в Україні має право на підтримку держави. Розповідаємо докладніше про те, які сім'ї вважаються малозабезпеченими, як отримати статус малозабезпеченої сім'ї, а також чим допомагає держава і на яких умовах.

23 вересня 2020

Соціальна допомога в 2020 році є вкрай важливою формою допомоги від держави громадянам. І без того непроста економічна ситуація з пандемією тільки ускладнилася, а тому соцдопомога для багатьох сімей стала єдиним виходом із ситуації. У той же час уряд не хоче відмовлятися від раніше обраної стратегії і прагне звузити коло одержувачів допомоги до тих, хто цього реально потребує. Це, на думку чиновників, допоможе і виплати підняти, і витрати бюджету в цій сфері оптимізувати. Розповідаємо, що змінилося в соцвиплатах і як це відіб'ється на житті українців.

13 жовтня 2020

Далеко не всі громадяни при оформленні кредиту, задаються питанням, чи обов'язкова страховка. Інші ж масово погоджуються на пропозиції страховиків, оплачуючи непотрібні їм страховки або свідомо невигідні. Ми вирішили розібратися, яка страховка обов'язкова в Україні, а від чого можна сміливо відмовлятися або оформляти за бажанням, а також з'ясувати, чи можуть вам нав'язувати конкретні умови страхування, якщо вже страховки не уникнути.

Коментарі

Залишити
Коментарі відсутні, ваш буде першим.