Защита прав потребителей в Украине - какие у граждан права, куда жаловаться на их нарушение и кто может помочь?

26 березня 2020

Про закон про захист прав споживачів чули всі, проте, що він собою являє, як його використовувати на благо собі і, врешті-решт, як саме він захищає споживача, знають одиниці. Розбираємося, як здійснюється захист прав споживачів на практиці, і розповідаємо, як убезпечити себе при здійсненні різних покупок.

Захист прав споживачів в Україні - які у громадян права, куди скаржитися на їх порушення і хто може допомогти

Що це таке?

Даний закон регулює відносини між виробником, продавцем і покупцем, визначаючи обов'язки виробника тієї чи іншої продукції, її реалізатора, а також права кінцевого споживача даної продукції, одержувача послуг і т.д. Крім того, він же визначає і ваші права безпосередньо в магазині. А контролює дотримання закону в нашій країні Держпродспоживслужба. Вона ж приймає скарги в разі порушення прав споживачів, але про скарги трохи пізніше.

Детальніше про права - обмін товару належної якості

Не рідкість, коли людина робить покупку, а після розуміє, що вона йому не потрібна, не подобається, не зовсім підходить за розміром, кольором або іншим характеристикам. Разом з тим, товар хорошої якості і претензій пред'являти нікому і ні до чого. Ви маєте право повернути такий товар протягом 14 днів, назвавши будь-яку бажану вам причину, і продавець зобов'язаний його прийняти і обміняти або відшкодувати вам вартість товару.

Відмовки недоречні, оскільки повернути товар протягом двох тижнів - ваше безумовне право. Виняток тільки для медпрепаратів, засобів гігієни, непродовольчих товарів, призначених для особистого застосування (ті ж м'які іграшки для дітей) і продовольчих товарів - купити батон і повернути його через годину зі зрозумілих причин не можна.

Якщо продавець відмовляє вам у поверненні товару, аргументуючи відмову оголошеннями і табличками в магазині, на яких сказано, що товари ні обміну, ні поверненню не підлягають, робіть фото на випадок, якщо дійде до суду, бо це серйозне порушення. Якщо товар не входить в категорії продукції, яка не підлягає поверненню, відмовити вам не мають права.

А якщо товар неналежної якості?

У такій ситуації головне, який у товару гарантійний термін і наявність у вас чека про покупку. Якщо у ваших нових черевиків, скажімо, термін гарантії півроку, а через пару-трійку тижнів підошва вже трохи відклеїлась або тріснула шкіра, ви можете сміливо йти і повертати товар - це безперечно вина виробника, бо він гарантував вам, що за півроку ніяких проблем з даним товаром у вас не виникне.

У таких ситуаціях продавці дуже люблять перенаправити покупців на виробників, але вибір залишається за вами, бо закон гарантує вам право вимагати обміну товару або повернення коштів як у продавця, так і у виробника.

Важливо: якщо ви хочете замінити товар, а його немає в наявності на поточний момент, то максимальний термін очікування заміни це 2 місяці. Якщо за цей термін заміну не зроблять, вам зобов'язані повернути гроші в повному обсязі.

Як платити - згідно чеку або ціннику?

«Забули поміняти цінник» або «акція закінчилася» - найчастіше ця проблема зустрічається в супермаркетах, але і в різних гіпермаркетах вона теж не рідкість. Люди там набирають багато товару і найчастіше виявляють переплату, вже сплативши покупки. Так ось закон говорить про те, що покупець має право придбати товар за ціною, яка вказана саме на ціннику. Що робити, якщо ви виявили, що в чеку зовсім інша ціна?

  1. Насамперед поверніться в зал до полиці з товаром. На жаль, досвід наших громадян показує, що якщо почати відразу вимагати повернення переплаченої суми, то співробітники магазина розвивають немислиму швидкість і швиденько все змінюють. Просто підіть в зал і сфотографуйте цінник поруч з товаром, а також відразу ж зафіксуйте на фото вартість цього ж товару в чеку.
  2. Наступний крок - звернення до адміністрації магазину з вимогою повернути заплачену понад ціни в залі суму. Аргументуйте свою вимогу статтею 691 ЦК України, яка регламентує ваші відносини з магазином як публічний договір купівлі-продажу, який може вважатися законним лише за умови, що ви зробили покупку, свідомо знаючи вартість товару і погодившись на неї. Якщо в базі магазину ціна змінилася, а на ціннику ні, і магазин не хоче повертати кошти, це трактується як відмова від договору купівлі-продажу, на який супермаркет просто не має права, як і всі компанії та установи, які продають товари або надають послуги в Україні. Якщо вам відмовлять, ви можете звернутися до суду, і вам все одно повернуть ваші гроші. До слова, якщо ви ще не заплатили за товар, ви все одно можете вимагати продати вам його за ціною, вказаною на ціннику.

Розбив? Не плати

Ще одна пастка для громадян, які не знають про свої права - вимога сплатити зіпсований або розбитий в супермаркеті товар. Якщо продавець не думає про безпеку свого товару - це проблема продавця, а не покупця.

Правило 1

Поки ви не купили товар, він є власністю продавця, тобто магазину, і відповідальність за його збереження несе тільки магазин (ст. 323 ЦК України). Це він повинен подбати про те, щоб крихкі товари не піддавалися ризику бути розбитими і зіпсованими.

Правило 2

Вимагати сплатити зіпсований товар у вас не мають права, оскільки примус до покупки непотрібних товарів або продукції неналежної якості є незаконним (ч. 2 ст. 17 закону про захист прав споживачів). І ви не повинні влазити в борги, оформляючи термінові позики або експрес кредит через те, що віддали останні гроші, відшкодувавши шкоду магазину за розбиту пляшку елітного алкоголю.

Важливо: якщо в магазині від вас наполегливо вимагають оплату за зіпсований товар, вимагайте скласти акт про псування майна - це єдине, що може зробити магазин, та й то для своєї ж звітності. Також вимагайте звернення до суду з даного питання - магазин не має права вимагати грошей у вас на місці, оскільки відшкодування шкоди в такій ситуації може проводитися тільки за рішенням суду.

«Залиште сумочку в камері схову»

Не залишайте. Магазин не несе відповідальності за збереження ваших речей, про що, як правило, відкрито попереджає безліччю папірців у стелажів зі скриньками схову. Ви не орендуєте скриньку, як в банку, не купуєте послуги зберігання і т.д., ви просто кладете свої речі в залізний ящик під свою ж повну відповідальність.

Якщо у вас в сумці або рюкзаку є товари, які можуть продаватися в цьому магазині, попросіть промаркувати їх на вході спеціальними наклейками і спокійно йдіть в зал зі своїми речами. Магазини просто економлять на магнітних наклейках і замках, а тому не люблять відвідувачів з великими сумками і рюкзаками, але це не ваша проблема.

«Відкрийте сумочку, у вас задзвеніло» або «ходімо з нами»

На такі фрази ви можете відповідати рішучою відмовою. Працівники з охорони супермаркету не є співробітниками правоохоронних органів і не мають права вас затримувати або вимагати у вас надати сумку або речі для обшуку. Показати сумку і чек, взагалі-то, не проблема, але занадто часто українці стикалися з хамством і грубістю з боку працівників охорони магазинів. Якщо ви з таким зіткнулися, вимагайте викликати поліцію, яка чемно і по протоколу все перевірить.

«Руками не чіпати!»

І такого вимагати у вас теж не можуть. Якщо ви хочете купити товар, ви маєте право і чіпати його, і нюхати, і перевіряти все, що вам заманеться - від бірок на товарі до його працездатності і перерахованих в характеристиках властивостей, якщо це техніка.

«Фотографувати не можна!»

Якби фото упаковки фарби для волосся, яке ви вислали вашій мамі на її прохання, входило в коло питань національної безпеки або ж територіальної цілісності, то, безумовно, у вас би виникли проблеми. А вимоги не фотографувати товари в магазині є абсурдними і незаконними.

Куди скаржитися, якщо ваші права порушені?

Скаржитися потрібно безпосередньо в Держпродспоживслужбу. Багато магазинів і організацій все ще намагаються підсунути незадоволеним клієнтам книгу скарг. Але в Україні такі книги були скасовані. Це не означає, що її не мають права тримати в магазині, але при черговій перевірці її більше не дивляться, а тому тепер це не більше ніж атрибут з минулого. Подавайте скаргу до офіційної інстанції.

Як повинна виглядати скарга?

  1. Складається вона виключно в письмовій формі. Неважливо, відправляєте ви лист поштою або на електронну адресу, на скарзі повинен стояти ваш підпис. Тобто в разі онлайн відправки, потрібно просто відсканувати підписану вами заяву.
  2. Скарга повинна містити інформацію про заявника: ПІБ, адреса реєстрації, контакти, адреса для відповіді і т.д. Якщо цієї інформації немає, скарга кваліфікується як анонімна і не розглядається.
  3. Також потрібно вказати вичерпну інформацію про те, на кого ви подаєте скаргу: найменування юридичної особи або ПІБ фізособи-підприємця, місце його діяльності і т.д.
  4. Чітко викладіть суть проблеми і прикріпіть до заяви підтверджуючі документи або хоча б їх копії.

Врахуйте, що якщо ви вже зверталися по якомусь питанню і відповідь вас не влаштувала, повторно подавати скаргу немає сенсу, так як розглядати її знову не будуть.

Сподобалося?

0

Читайте також

26 травня 2020

З початку карантину в Україні склалася непроста економічна ситуація, і в країні в черговий раз заговорили про ймовірність дефолту. Експерти наввипередки віщували Україні дефолт, більш того, часто стверджували, що він нашій країні піде на користь. Розбираємося, що означає дефолт і в чому, власне, суть дефолту, чи переживе Україна дефолт, якщо він дійсно трапиться, а також, яка його реальна ймовірність в нашій країні.

26 травня 2020

Коронавірус змінив життя багатьох країн світу, і Україна не стала винятком. Затребувані раніше фахівці залишилися без роботи і ризикують не знайти аналогічної зайнятості після карантину, оскільки попит на них на ринку праці впав. З бізнесом все ще складніше - МСБ в Україні на межі краху. Але життя йде і зараз, як ніколи важливо знати, які професії будуть затребувані після карантину, а також, який бізнес варто відкривати після виходу з карантину.

16 вересня 2020

Малозабезпечена сім'я в Україні має право на підтримку держави. Розповідаємо докладніше про те, які сім'ї вважаються малозабезпеченими, як отримати статус малозабезпеченої сім'ї, а також чим допомагає держава і на яких умовах.

Коментарі

Залишити
Коментарі відсутні, ваш буде першим.